Livet er for kort for kjedelige kontorlokaler - de nye unge generasjoner på det globale arbeidsmarkedet er urolige, og gidder ikke faste skrivebord, firkantede kontorer og uniforme arbeidsmønstre.
Millenials, eller Generation Y, (født 1980-2000) og GenZ (2000-2010) forlanger sosiale, fleksible arbeidslokaler og stasjoner, inspirerende open-plans, kreative design av rom, og co-working zones med møbler som kan flyttes på. Kort sagt: kontorlokaler med nok plass og frihet til å skape fleksibilitet og mobilitet.
Eiere av kontorlokaler, samt utleiere, vil på lenger sikt bli tvunget til å lytte til arbeidsmarkedets’ unge generasjoner og rette deres kontorbygg og miljøer inn etter de nye arbeids- og livsstilene til Millenials.
Allerede i dag arbeider nesten halvdelen av den amerikanske Millennium-generasjonen som freelancere. I 2025 ventes Generation Y å utgjøre 75% av den globale arbeidsstyrken.
Fortsatt fremgang
De betjente kontorene - som strekker seg fra det klassiske kontorhotell til dagens populære coworking-miljø - opprettholder for fjerde år på rad sin overbevisende fremgang og suksessrike utbredelse, i følge den nye globale årsrapporten fra MatchOffice.
MatchOffice Survey Report 2018 (link) bygger på statistiske rapporteringer fra 979 kontorhoteller i 45 land, og viser at de seneste årenes markante tilstrømning til betjente kontor og moderne kontormiljøer, vil fortsette med uforminsket kraft og styrke.
Det globale arbeidsmarkedets’ nye unge generasjoner forlanger i stadig økende grad at gammeldagse kontorlokaler blir utskiftet med sosiale, fleksible arbeidslokaler. Det vil si open-plans løsninger med kreative design av lokaler, samt frihet til fleksibilitet og mobilitet. |
Europeiske kontorhotell viser stigende prosent av utleie av kontorlokaler. Nesten en tredjedel av kontoreierene som svarte på surveyen, rapporterer innkvartering på over 80%, en annen tredjedel for mer enn 90%. Den sistnevnte gruppen viser en liten stigende tendens fra 32,2% i 2017 til aktuelle 33,9% i år.
En knapp tredjedel av de betjente kontorlokalene kan rapportere om høyere leiepriser, samt forventninger til økende leiepriser i forhold til i fjor, mens litt over halvparten har vært i stand til å opprettholde nivået fra 2017.
Samlet opprettholder industrien de høye forventningene til kontorhotellets positive- og fremtidige vekst - spesielt for coworking-konseptet.
De store vil med
“Over hele verden er også veletablerte selskaper i ferd med å sette opp mer fleksible løsninger av samme grunner som de unge generasjonene, med inspirerende albuerom, frihet etc., nettopp fordi de ønsker å tiltrekke seg nye unge talenter.
I tillegg vil de være i nær kontakt med, samt la seg inspirere av, de små entreprenørene til å drive egne bedrifter til nye høyder”, sier Martin Roerholt, Global Manager i MatchOffice.
Over hele verden er også veletablerte selskaper i full gang med å orientere seg i retning mot mer fleksible løsninger, fordi de gjerne vil tiltrekke seg nye unge talenter”, sier Martin Roerholt, Global Relationship Manager i MatchOffice. |
“Dette sammen med de store endringene på arbeidsmarkedet - besparelse, nye krav til effektivitet, etterspørsel etter fleksibilitet, nye arbeidsmetoder og mer rekruttering av freelancere - har definitivt snudd unge menneskers’ forventninger, ønsker og krav til det moderne kontoret og kontormiljø.
Til slutt tror jeg at de unge generasjonene også setter pris på teknologiske ´hacks´ i deres kontorlokaler - en faktor som er spesielt nyttig for samarbeidsmiljøene enn de tradisjonelle handelsmenn med 30-40 år gamle bygninger”, tilføyer Martin Roerholt.
Naboland i front
MatchOffice Survey Report 2018 konkluderer med at globale utleiere av kontorhoteller og sosialt fleksible kontorlokaler fortsatt er ektremt optimistiske angående markedets potensiale, vekst - og utviklingsmuligheter.
På det danske markedet viser det betjente kontoret, samt coworking-miljøet, en betydelig fremgang. Gode 85% av undersøkelsens danske respondenter kan rapportere høye leiepriser på over 70%. “Her i Danmark ser vi at markedskreftene får flere utleiere til å vokse betydelig, samt nye aktører som kommer inn på København-markedet, likesom rykter tilsier at også flere seriøse spillere er på vei”, sier Martin Roerholt.
Det er derfor viktig å finne sin plass i markedet, hvis du ikke finner oppskriften på suksess eller punkter man kan differensiere seg på, så blir man i dag lynraskt utkonkurrert av sine mange konkurrenter, sammenlignet med situasjonen for bare ett par år siden.
Bransjen er i stor utvikling. Vi ser en naturlig erstatning blant medspillere, så det er veldig spennende å følge med på hvor denne sunde konkurransen kan bringe markedet - blant annet med plass til flere konsepter og lokasjoner til de som har makten - leietakerne!”, oppsummerer MatchOffice’s internasjonale leder.
Les hele MatchOffice Survey Report 2018