arrow_upward

Søk Næringslokaler i hele Norge

Hjemmefra1

Dropp kontoret - la dine ansatte prestere bedre hjemmefra

30
okt
2018
Eline Christoffersen
Kontoret er et arbeidsmiljø fylt med alle slags forstyrrelser, som gjør oss betydelig mindre effektive enn hvis vi arbeider hjemmefra. Slik konkluderer Stanford-professor etter to år med nærstudier av den kinesiske reisebyrågiganten Ctrip
30
okt
2018
Eline Christoffersen

“Å kreve at sine ansatte sitter ved kontorets skrivepult er uttrykk for en gammeldags og foreldet arbeidstradisjon, som stammer helt tilbake fra den industrielle revolusjonen. Å arbeide hjemmefra er en fremtidsrettet teknologi, som jeg er overbevist om at rommer et ganske enormt potensiale”, forutser professor i økonomi ved Stanford University, Nicholas Bloom. 

Gjennom to år fulgte han Shanghai-baserte reisebyrågiganten Ctrip for å finne ut av, hvorvidt den enorme bedriften med 30.000 medarbeidere ville være i stand til å fortsette sin vekst ved å redusere sine utgifter til kontorlokaler uten å miste effektivitet blant de ansatte. 

Nicholas Bloom delte sine frivillige deltagere i tro grupper. Det viste seg at gruppen som gjennom ni måneder fikk lov til å jobbe hjemmefra, og kun behøvde å møte på kontoret én gang i uken, presterte 13,5% bedre enn kontrollgruppen, som utelukkende arbeidet på kontoret. 

Ekstra arbeidsdag

“Resultatet kom som en overraskelse. Ctrip håpet på å kunne spare penger på plass og møbler hvis folk jobbet hjemmefra, og at disse besparelser så ville veie opp for tap av produktivitet som man forventet det ville koste å slippe de ansatte løs utenfor kontorets disiplin. Men i stedet oppdaget vi at folk som jobbet hjemmefra håndterte 13,5% flere telefonsamtaler enn medarbeiderne som satt på kontoret”, resonnerer Stanford-professoren.

 

I Ctrips´ undersøkelse presterte de som jobbet hjemmefra 13,5% bedre enn deres kolleger på kontoret - nesten en hel arbeidsdag i uken. Modelfoto: Shutterstock.com

 

“Ctrip fikk dermed nesten en ekstra arbeidsdag i uken levert av hver hjemmearbeidende kontormedarbeider. De leverte også halvt så mange oppsigelser som kollegene på kontoret gjorde, og ikke uventet så rapporterte de også mye høyere grad av jobbtilfredsstillelse”. 

Etter det ni måneders lange prosjektet kunne det kinesiske reisebyrået fornøyd beregne at man hadde spart 1.900 dollars, eller omkring 12.250 kr, på hver av undersøkelsens hjemmearbeider. 

Ctrip bestemte seg for å gi alle deres medarbeidere grønt lys til å håndtere deler av deres ukentlige arbeidsoppgaver hjemmefra. 

 

Kortere pauser

Nicolas Bloom vurderer at hjemmearbeidere oppnår høyere effektivitet, fordi deres konsentrasjon og fokus uvilkårlig skjerpes når arbeidsdagen ikke starter med å skulle sitte i bilkø, stresse for å rekke bussen osv., så  transporttiden heller kan brukes til produktiv arbeidstid. 

“En vesentlig del av den iøynefallende større produktivitets-gevinsten skyldes de roligere arbeidsomgivelsene. De åpne kontormiljøer kan være forferdelig distraherende å arbeide konsentrert i”, tilføyer Stanford-professoren. 

 

 

 8,6% av den danske arbeidsstyrke anses ifølge Eurostat nå å ha rett og frihet til - i større eller mindre grad - å kunne jobbe hjemmefra.

 

Ifølge en annen amerikansk undersøkelse tilbragte omkring en tredjedel av kontormedarbeidere i USA hele deres arbeidstid på deres kontor, mens britene forutser at halvdelen av nasjonens kontorfolk i 2020 vi arbeide remotely.

En oversikt fra juni 2018, utarbeidet av EU`s statistikk organisasjon Eurostat, viser at 13,7% av den hollandske arbeidsstyrke som leder i alle EU-land har adgang til å jobbe hjemmefra. 

 

Sosial isolasjon

I en rapport fra det danske Ugebrevet A4 advarer forskere og fageksperter dog om at for mye arbeid hjemmefra, eller andre steder utenfor kontoret, risikerer å føre til sosial og faglig isolasjon fra arbeidsplassen. 

“Når man jobber på avstand så kutter man seg også fra den sosiale dimensjonen på arbeidsplassen. Det er ikke et stort problem om hjemmearbeidet er begrenset, og hvis man kjenner sine kollegaer godt. Men viktigheten av den smalltalken som foregår når man møtes fysisk skal man ikke undervurdere”, påpeker arbeidsmiljø forsker Karen Albertsen til Ugebrevet A4. 

 

 

Les mer her: 

Ec.europa.eu: Working from home in the EU

UgebrevetA4.dk: Danskerne elsker hjemmearbejdsdage

Cnbc.com: 8 productivity hacks for working from home

Lifehack.org: 10 Things You Need to do to Successfully Work From Home

 

<< Se alle nyheter