Coworking bryter gjennom som en integrert del av bedriftsmarkedet/eiendomsmarkedet

Coworking bryter gjennom som en integrert del av bedriftsmarkedet/eiendomsmarkedet

03
des
2018
Steen Uno
For øyeblikket går eiendomsgigantene massivt inn i den fleksible kontorbransjen, inkludert det globale markedet for coworking - et av mange viktige poengene fra konferansen Coworking Europe 2018 i Amsterdam.
03
des
2018
Steen Uno

 

Steen Uno 

 

 

 

I fotsporene til globale eiendomsgiganter som Colliers International, American JLL og British Savill, er verdens mest omfattende kommersielle eiendomsmeglingstjenester og investeringsfirma, CBRE, det siste til å lansere sitt coworking-merke.

Med åpning i 2019, er det nye fleksible coworking selskapet Hana klar til å tilby fleksible kontorlokaler og coworking medlemskap, i henhold til utarbeidet forvaltningsavtaler med utleier.

I de siste årene har industrien for coworking generelt fått en betydelig innvirkning på bedrifter for næringseiendom. Utleiere har gjort betydelige investeringer i deres coworking lokaler. 

Med de ledende bedriftene innen næringseiendom sine investeringer og forpliktelser til coworking markedet, er det ikke lenger uvanlig å se coworking lokaler på opp til 10,000 kvadratmeter

Et kokende marked

På november´s fascinerende konferanse: Coworking Europe Conference in Amsterdam, snakket flere insiders fra coworking verdenen om uavhengig coworking versus bedrift coworking. 

“Dagens marked og industri for coworking koker, og det utvikler seg globalt. Stadig flere nye utleiere av moderne fashionable coworkinglokaler kommer inn på markedet”, sier MatchOffice COO, Martin Roerholt. 

“Og utleiere for de mindre coworking lokalene ser ut til å verdsette hvordan de sterkere aktørene for næringseiendom får nye potensielle kunder inn på markedet, som leder til et positivt utfall for alle”, 

 

 

Coworking Plus, Odense Denmark

Med de ledende aktørene innenfor næringseiendom entrer markedet for 
coworking, så er det ikke lenger uvanlig å lansere moderne coworking fasiliteter av XL størrelse. 
 Bilder: Coworking Plus, Odense Denmark 

 

Industrien for coworking er under utvikling og konkurransen øker, og derfor begynner flere utleiere verden over å segmentere deres brand. Ved å fokusere på nisjer, kan coworking skape miljøer for likesinnede bedrifter som støtter hverandre og utvikler en delt økonomi. 

Jobbe sammen i delte lokaler og miljøer utvikler naturlig gjensidige muligheter, ofte oppdaget tilfeldig, for ekstra inntektsstrømmer og støtte for medlemmer. 

 

Nye nisjer 

“Når man er på jakt etter en spesifikk type av potensielle brukere og medlemmer for coworking, vil du oppnå en type nisje, innenfor noe som allerede er en nisjeindustri.

Tech-baserte coworking miljøer har eksistert i lang tid, men nå kommer coworking for blockchain relaterte bedrifter (f.eks. Primalbase), kryptovaluta, kun-kvinner, medisinsk, og gamer coworking lokaler, flere steder internasjonalt. 

I fremtiden vil coworking og lignende delte arbeidsmiljøer definitivt utvikle seg til mere spesialiserte nisjer for deres målsatte kundegrupper. Markedssegmentering, samt vekst på nisjemarkeder, er tegn på en modning innenfor eiendomsmarkedet”, tilføyer MatchOffice´s COO Martin Roerholt

 


 

Martin Roerholt / Jakob Dalhoff

"I fremtiden vil coworking miljøer utvikle seg til enda mer spesialiserte nisjer”
sier MatchOffice COO, Martin Roerholt (venstre) - til høyre, Jakob Dalhoff, MatchOffice CEO. 

 

Som et resultat av denne modningen har store selskaper som IBM, Verizon, KPMG, Microsoft og mange fler begynt å teste ut forskjellige coworking miljøer, og tester ut “the coworking spirit” og fordelene som følger med. 

Bedrifter med mer enn 1000 ansatte representerer i dag 25% av WeWork sine årlige inntekter. Ifølge WeWork har nummeret økt med 250% i 2017, og den amerikanske coworking giganten kalkulerer å opprettholde veksten. 

 

Coworking Europe´s suksess 

På årets Coworking Europe konferanse - det største internasjonale eventet dedikert til coworking industrien - avholdt på det flotte B Amsterdam startup økosystemet med omkring 500 deltakere, møttes mange operatører for coworking lokaler for å utveksle ideer for nye løsninger. 

En paneldiskusjon fokuserte på  "Best ways to use technology to automate your space management and focus on the hospitality and community"- og blant deltagerene var CEO i MatchOffice Jakob Dalhoff. 

Neste års konferanse av Coworking Europe wvil markere 10 årsjubileum for den suksessrike konferansen. Sted og lokale er enda ikke offentliggjort.   ●

 

                       

MatchOffice News December 2018Les mer: 
Coworkinginsights.com: How was Coworking Europe 2018
Propertyfundsworld.com: World’s largest companies shifting focus towards flexible workspace

 

 

 

 

 

 

 

Våre medlemsskap
  • Matchoffice medlemskaplogo
  • Matchoffice medlemskaplogo